22- Nebi (s.a.v.)'in,
Ashabıyla Hac için ihrama Girmesi, Kurban Getirmeyenlerin Bunu Umreye Çevirmesi
ve Bu Konudaki ihtilaflar
1. İbn Abbas (r.a.)
- - (-)
11204 (1)- İbn Abbas der
ki: "Nebi (s.a.v.) hac için ihrama girdi. Mekke'ye geldiğinde Kabe
tavafını yaptı, Safa ile Merve arasında sa'yetti. Ancak yanında kurbanlıklar
olduğu için başını tıraş etmedi ve ihramdan çıkmadı. Yanında kurban
getirmeyenlerin ise Kabe tavafı ile Safa ve Merve arasında sa'yı yaptıktan
sonra saçlarını tıraş edip ihramdan çıkmalarını söyledi."
[Sahih]
Diğer tahric: Ebu Davud
(1792) rivayet etti.
11205 (2)- İbn Abbas der
ki: Resulullah (Sallallahu aleyhi ve Sellem) ile hac için Mekke'ye geldik.
Ancak Nebi (Sallallahu aleyhi ve Sellem) bunu umreye çevirmemizi söyledi ve:
"Eğer şimdi yaptığım bu işi yeniden yapacak olsaydım ben de onlar gibi
yapardım. Ancak umre hacca (şu şekilde) girmiştir'' buyurdu. Bunu göstermek
için de parmaklarını birbirine geçirdi. Bunun üzerine yanında kurban
getirmeyenler ihramdan çıktılar. O sırada Hz. Ali, Yemen'den geldi. Resulullah
(Sallallahu aleyhi ve Sellem) ona: ''Neye niyetlendin?'' diye sorunca, Ali:
"Senin niyet ettiğin şeye niyetlendim" dedi. Allah Resulü (Sallallahu
aleyhi ve Sellem): ''Yanında kurbanlığın var mı?'' diye sorunca, Ali:
"Hayır!" dedi. Bunun üzerine Resulullah (Sallallahu aleyhi ve
Sellem): ''0 zaman ihramdan çıkma, getirdiğim kurbanlıkların Üçtebiri de senin
olsun '' buyurdu. Resulullah da (Sallallahu aleyhi ve Sellem) yanında kurbanlık
olarak yüz deve getirmişti.
[Hasen]
Diğer tahric: Tirmizi
(932) rivayet etti.
11206 (3)- İbn Abbas der
ki: Nebi (Sallallahu aleyhi ve Sellem) ashabına: ''Bunu umreye çevirin! Eğer
şimdi yaptığım bu işi yeniden yapacak olsaydım bunu yapmanızı söylerdim.
Yanında kurbanı olmayanlar da ihramdan çıksın. Kıyamet gününe kadar umre hacca
(şu şekilde) girmiştir'' buyurdu ve bunu göstermek için de parmaklarını
birbirine geçirdi. Resulullah'ın da (Sallallahu aleyhi ve Sellem) yanında
kurbanlıkları vardı.
[Hasen]
11207 (4)- İbn Abbas'ın
azatlısı Kureyb bildiriyor: Abdullah b. Abbas'a: "Ey Ebu'l-Abbas! Yanında
kurbanlığı olmayan kişinin Kabe tavafını yaptıktan sonra ihramdan çıkınca umre yapmış
olacağını, ama yamnda kurbanlığı da olan kişinin Kabe'yi tavaftan sonra hem
umre hem de haccı birlikte yapmış olacağını söylüyorsun. Oysa diğer insanlar
böyle düşünmüyor" dediğimde şu karşılığı verdi: "Yazık sana! Oysa
zamanında Resulullah (Sallallahu aleyhi ve Sellem) ashabıyla birlikte sadece
haccı düşünerek yola çıkmışlardı. Ama Resulullah (Sallallahu aleyhi ve Sellem)
yanında kurbanı olmayan kişilerin Kabe'yi tavaftan sonra umre yapmış bir
şekilde ihramdan çıkmasını emretmişti. Hatta bazıları: ''Ey Allah'ın Resulü!
Bu, hacdır; başka bir şey değildir!'' deyince, Allah Resulü (Sallallahu aleyhi
ve Sellem): ''Hac değil, umre!'' karşılığını vermişti."
[-Sahih-]
Heysemi,
Mecmau'z-Zevaid'de (3/23) zikretmiş ve: "Ravileri güvenilirdir"
demiştir.
11208 (5)- Ebu İshak der
ki: Belhuceym'den bir adam: "Ey Ebu Abbas! Ortalıkta yayılan ve (yanında
kurbanlığı olmayıp da) Kabe'yi tavaf eden kişinin umre ihramından
çıkabileceğini söyleyen fetvalar da ne oluyor ?" diye sorunca, İbn Abbas:
"Kabul etmeseniz de Peygamber'inizin (Sallallahu aleyhi ve Sellem) sünneti
budur" dedi.
[-Sahih-]
Diğer tahric: Tayalisı
(2695) rivayet etti.
11209 (6)- Ebu Hassan
bildiriyor: Adamın biri Abdullah b, Abbas'a: "Yanında kurbanlığı olmayıp
da Kabe'yi tavaf eden kişinin umre ihramından çıkabileceğini söyleyen fetva
insanlar arasında yayıldı" deyince, İbn Abbas: "Kabul etmeseniz de
Peygamber'inizin (Sallallahu aleyhi ve Sellem) sünneti budur" dedi.
[Sahih]
Diğer tahric: Müslim
(1244) rivayet etti.
11210 (7)- İbn Abbas der
ki: "Resulullah (Sallallahu aleyhi ve Sellem) ile ashabı Zilhicce ayının
dördüncü gününün ashabında hac için ihrama girerek Mekke'ye geldiler.
Resulullah (Sallallahu aleyhi ve Sellem) yanında kurban getirenlerin dışında
olanların bunu umreye çevirmelerini emredince (hac için ihrama girene kadar)
gömlekler giyildi, kokular sürüldü ve kadınlarla beraber olunmaya
başlandı."
[Hasen]
11211 (8)- İbn Abbas
bildiriyor: "Nebi (Sallallahu aleyhi ve Sellem) hac için ihrama girdi. Geldiğinde
Kabe'yi tavaf etti, Safa ile Merve arasında sa'y yaptı. Ancak yanında
kurbanlıkları getirdiği için saçlarını tıraş etmedi ve ihramdan çıkmadı.
Yanında kurban getirmeyenIerin ise Kabe'yi tavaf etmelerini, Safa ile Merve
arasında sa'y yapmalarını, saçlarını tıraş etmelerini veya kesmelerini, sonra
da umre ihramından çıkmalarını emretti."
[Hasen]
11212 (9)- Ebu Hassan
el-A'rac der ki: Huceym oğullarından bir adam İbn Abbas'a: "Ortalıkta
yayılan ve yanında kurbanlığı olmayıp da Kabe'yi tavaf eden kişinin umre
ihramından çıkabileceğini söyleyen fetvalar da ne oluyor?" diye sorunca,
İbn Abbas: "Kabul etmeseniz de Peygamber'inizin (Sallallahu aleyhi ve
Sellem) sünneti budur" dedi.
[Sahih]
11213 (10)- Ebu Hassan
el-A'rac der ki: Huceym oğullarından Fülan b. Buceyl adında bir adam İbn
Abbas'a: "Ortalıkta yayılan ve yanında kurbanlığı olmayıp da Kabe'yi tavaf
eden kişinin umre ihramından çıkabileceğini söyleyen fetvalar da ne
oluyor?" diye sorunca, İbn Abbas: "Kabul etmeseniz de Peygamber'inizin
(Sallallahu aleyhi ve Sellem) sünneti budur" dedi.
[Sahih]
11214 (11)- Başka bir
kanalla yukarıdaki hadisin aynısı nakledilmiştir.
[Sahih]
11215 (12)- İbn Ebi
Müleyke bildiriyor: İbn Abbas, Urve b. ez-Zübeyr'e: "Ey Urve! Annene sor
bakalım, baban Resl'dullah (Sallallahu aleyhi ve Sellem) ile hacca geldiği
zaman (umre sonrası) ihramdan çıkmamış mı?" dedi.
[Sahih]
11216 (13)- İbn Abbas
der ki: "Resulullah (Sallallahu aleyhi ve Sellem) (yanımızda kurban getirmediğimiz
için yaptığımızı umre saydı ve) ihramdan çıkmamızı emretti. Biz de ihramdan
çıktık. Bunun üzerine (hac için ihrama girene kadar) gömlekler giyildi, kokular
sürüldü ve kadınlarla beraber olunmaya başlandı."
[Hasen]
11217 (14)- Ebu Cemre
ed-Duba'i der ki: Umre sonrası hac ihramını giyene kadar temettü yaptığımda
bazıları bana engel olmak istedi. İbn Abbas'a gelip bu konuyu sorduğumda
temettü yapabileceğimi söyledi.
Sonra eve gidip uyudum.
Rüyamda biri gelip bana: "Umren kabul, haccın da mebrur olsun" dedi.
İbn Abbas'a gelip bu rüyamı anlattığımda: "Allahu Ekber! Allahu Ekber! Bu,
Ebu'l-Kasım (Sallallahu aleyhi ve Sellem)'in sünnetidir" dedi.
Hacda edilecek kurban
konusunda da: "Deve veya sığır veya koyun olabililir ya da kurbanda başkalarıyla
ortak olunabilir" dedi.
[-Sahih-]
Abdullah der ki:
"Şu'be, Ebu Cemre'den sadece bir hadis rivayet etmiştir. Ebu Cemre de Ebu
Hamza'dan daha güvenilir biridir."
Diğer tahric: Tayalisi
(2749) rivayet etti.
11218 (15)- İbn Abbas
der ki: "Resulullah (s.a.v.) vefat edene kadar hacda temettü yaptı. Ebu
Bekr de vefat edene kadar bunu yaptı. Osman da vefat edene kadar bunu yaptı.
Ömer de vefat edene kadar bunu yaptı. Bunu ilk yasaklayan kişi de Muaviye oldu.
Onun bunu yasaklamasına da şaşırıyorum. Zira bana anlattığında göre hac
mevsiminde Resulullah (Sallallahu aleyhi ve Sellem)'in saçlarını kendisi
kısaltmıştır.
[-Sahih-]
Diğer tahric: Tirmizi
(822) rivayet etti.
11219 (16)- İbn Abbas bildiriyor:
Resulullah (Sallallahu aleyhi ve Sellem) kurbanlıklarıyla birlikte vadiler
aşarak geldiği için Arafat'ta vakfe yapmadan önce Kabe'yi tavaf edip Safa ile
Merve arasında sa'y yapması gerekiyordu. Ancak siz Mekke ahalisi olarak Kabe
tavafını dönüşe kadar geciktirin."
[Zayıf]
11220 (17)- İbn Abbas
der ki: "Hac için gelip de Kabe'yi tavaf eden ve Safa ile Merve arasında
sa'y yapan kişinin (yanında kurbanlığı yoksa) haccı kesilir, bu yaptığı da
umreye dönüşür. Allah'ın sünneti ile Resulullah (s.a.v.)'in sünneti
böyledir."
[-Sahih-]
Diğer tahric: Taberani,
M. el-Kebir'de (11483) rivayet etti.
11221 (18)- İbn Abbas'ın
bildirdiğine göre Nebi (Sallallahu aleyhi ve Sellem) şöyle buyurmuştur: ''Bu
haccımızda temettü yaptık. Bundan dolayı yanında kurban olmayanlar tümüyle
ihramdan çıksın. Zira kıyamete dek umre hacca girmiş bulunmaktadır.''
[-Sahih-]
Diğer tahric: Müslim
(1241), Ebu Davud (1790) ve Nesai (5/181) rivayet ettiler.
11222 (19)- İbn Abbas'ın
bildirdiğine göre Nebi (Sallallahu aleyhi ve Sellem) şöyle buyurmuştur: ''Bu
haccımızda temettü yaptık. Bundan dolayı yanında kurban olmayanlar tümüyle
ihramdan çıksm. Zira kiyamete dek umre hacca girmiş bulunmaktadır. ''
[Sahih]
11223 (20)- İbn Abbas der
ki: Resulullah (Sallallahu aleyhi ve Sellem) hacda temettü yaptı. Ebu Bekr,
Ömer ve Osman da yaptılar. Hacda temettüyü ilk yasaklayan kişi de
Muaviye'dir."
[Zayıf]
Diğer tahric: Tahavi,
Şerh Meani'l-Asar'da (2/141) rivayet etti.
11224 (21)- İbn Abbas
der ki: "Resulullah (Sallallahu aleyhi ve Sellem) Zilhicce ayının dördüncü
gününde geldi ve hac için ihrama girdi. Sabah namazını bize Batha'da
kıldırdıktan sonra: ''Bunu umre olarak yapmak isteyenler yapsın'' buyurdu.
[Sahih]
Haysemi, Mecmau'z-Zevaid'de
(3/233) der ki: "Hadisi, İmam Ahmed rivayet etmiştir. Ravileri güvenilir
kimselerdiL"
11225 (22)- İbn Abbas
der ki: Resulullah (Sallallahu aleyhi ve Sellem) vefat edene kadar hacda
temettü yaptı. Ebu Bekr de vefat edene kadar hacda temettü yaptı. Ömer ve Osman
da aynı şekilde yaptılar. Hacda temettüyü ilk yasaklayan kişi de
Muaviye'dir."
[Zayıf]
11226 (23)- Başka bir
kanalla yukarıdaki hadisin aynısı nakledilmiştir.
[-Sahih-]